Vilkår og betingelser
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er Franzefoss Pukk AS, Olav Ingstadsvei 5, 1309 Rud, pukk@franzefoss.no, telefon 96940909, Organisasjonsnummer 982153018, og betegnes i det følgende som FPU.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra FPU i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Varen betales med Vipps ved bestilling.
6. Levering
Levering skjer normalt innen 1-3 virkedager fra bestillinger er mottatt, om ikke annet er særskilt avtalt mellom partene.
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen.
7. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi FPU melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom FPU ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger FPU for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til FPU uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen.
FPU er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra FPU fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. FPU har rett til å holde tilbake betalingen til varene er mottatt, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
8. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom FPU ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene kreve oppfyllelse eller heve avtalen.
Krav om misligholdsbeføyelser skal rettes skriftlig til FPU.
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som FPU ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for FPU at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at FPU oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Dersom FPU ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre FPU til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom FPU ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Heving
Leveres varen etter tilleggsfristen kjøperen har satt, eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
9. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Reklamasjoner skal rettes skriftlig til FPU.
Reklamasjoner på grunnlag av kvalitetsfeil i leveranser hvor FPU ikke kan klandres grunnet manglende grunnlag og eller tredjeparts involvering vil bli avvist.Mangler ved varen gir kjøper rett til omlevering eller supplerende levering. FPUs ansvar er maksimalt begrenset til verdien av den misligholdte delen av leveransen.
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir supplert eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Kjøper kan ikke fremsette andre krav mot FPU som følge av mangler. FPU bærer intet ansvar for indirekte tap eller konsekvensskader som måtte oppstå for kjøper eller andre.Reklamasjoner skal fremsettes så snart som mulig og senest 14 dager fra varen er mottatt. Reklamasjoner som ikke er mottatt innen denne fristen anses for sent fremsatt og vil bli avvist.
10. Personopplysninger
FPU er behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan FPU, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at FPU skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at FPU skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
11. Konfliktløsning
Klager rettes til FPU innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23400600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.